Чому ми краще наповнюємо бюджет, ніж його витрачаємо

Мінфін Укрaїни відзвітувaв нa свoєму сaйті прo пeрeвикoнaння дeржбюджeту зa січeнь-липeнь нa 4,6% більшe зa плaн. A сaмe, зa oпeрaтивними дaними Дeржкaзнaчeйствa, у липні 2021 рoку дo зaгaльнoгo фoнду дeржaвнoгo бюджeту нaдійшлo 75,6 млрд гривeн. Місячний рoзпис викoнaнo нa 102,2%. Тoбтo цe 1,6 млрд грн «знак» дo плaну.

У цілoму дo зaгaльнoгo фoнду дeржaвнoгo бюджeту зa січeнь-липeнь 2021 рoку нaдійшлo 581,5 млрд грн, aбo 104,6% від рoзпису звітнoгo пeріoду (+25,3 млрд грн дo плaну). Зa плaтeжaми, сплaту якиx дo бюджeту кoнтрoлює Дeржaвнa пoдaткoвa службa, нaдxoджeння становили 330,5 млрд грн, розпис получи и распишись січень-липень виконано получай 106,0% (+18,6 млрд грн накануне плану), Державна митна должность — 207,7 млрд грн, виконання становило 104,1% (+8,1 млрд грн впредь до плану).

Надходження ЄСВ вплоть до Пенсійного фонду та фондів соціального страхування вслед 7 місяців 2021 року становили 194,3 млрд грн, що получай 7,8 млрд грн перевищило планові показники ДПС сверху відповідний період. Із зазначеної суми 29,2 млрд грн надійшло у липні (+ 0,7 млрд грн раньше очікуваних).

Така динаміка виконання бюджету в частині збору податкових і митних платежів прежде державного бюджету свідчить относительно налагодження продуктивної роботи Мінфіну з фіскальними органами. Невыгодный може не радувати пирушка факт, що податкова і митниця нарешті дійшли єдиного бачення із основними держорганом планування публічних фінансів — Мінфіном, щодо планів і графіку наповнення державної скарбниці, получи и распишись противагу минулорічному і позаминулорічному шаленим провалам виконання дохідної частини з боку надходжень від митниці та розквіту «податкових скруток», если чиновники звинувачували один одного, роблячи емоційні заяви. Загальна їх тональність — «нам Мінфін виставляє нереальні плани надходжень», а у відповідь — «сверху скрутках крадуть не менше 5 млрд в місяць, а для митниці просто беруть хабарі, отнюдь не звертаючи увагу на контрабанду».

Щоправда, у виконанні надходжень поперед бюджету є і своя «ложка дьогтю».  Традиційно малограмотный виконано план надходжень від приватизації державного полынья — лише 15,4% виконання плану из-за 7 місяців, зібрано трохи менше 1,5 млрд грн возле запланованих надходженнях за січень-липень у 9,7 млрд грн. Тобто можна вже говорити, що приватизаційні плани невыгодный будуть виконані. Але приватизація в Україні — це завжди складна історія і заслуговує получи окрему розмову. Мене непокоїть у теперішньому виконанні бюджету якраз невыгодный рівень надходжень, а то, як смета витрачається. І тут ми бачимо дещо менш райдужну картину.

После оперативними даними Держказначейства, из-за січень-липень 2021 року видатки следовать загальним фондом державного бюджету становили 634,5 млрд грн, аль 92,3% від розпису звітного періоду. Тобто нібито і недовиконання незначне, але «осад залишається», особливо якщо подивитися, получи що саме «забули» витратити.

Основними напрямками невиконання плану розпису держбюджету залишаються соціальні видатки окремих міністерств — головних розпорядників бюджетних коштів, які відносяться вплоть до категорії «захищених». Це насамперед стосується видатків нате: 

  • медикаменти та перев\’язувальний матеріал, продукти харчування — 79,2% виконання плану;
  • выплата комунальних послуг та енергоносіїв — 83,4% виконання плану.

Основна, круглым счетом би мовити, провина лежить получай головних розпорядниках коштів державного бюджету. Приблизительно, наприклад, за деякими програмами Міністерства охорони здравствуй`я України за І півріччя рівень виконання планових видатків мало-: неграмотный перевищив і 2% (витрачено 55,3 млн грн замість запланованих 1,4 млрд грн) по части бюджетним програмам, де серед іншого передбачені кошти бери лікування серцевих хвороб і цукрового діабету.

Крім того, критичний рівень виконання видатків бюджету в частині надання кредитів з державного бюджету, тобто виключно получи и распишись напрямки економічного і соціального розвитку, які после того ж і мають повернутися впредь до держбюджету в наступних бюджетних періодах, — лише 35,9% від плану из-за цей 7-місячний період. А следовать окремими бюджетними програмами надання кредитів з держбюджету следовать перше півріччя взагалі малограмотный проводилися видатки. Це стосується, наприклад, таких бюджетних програм: «Надання пільгових довгострокових кредитів к здобуття фахової передвищої та вищої освіти», «Надання кредитів для будівництво (реконструкцію) і придбання житла исполнение) наукових, науково-педагогічних та педагогічних працівників» (відповідальне Міністерство освіти і науки України); «Надання кредитів фермерським господарствам» (відповідальне Міністерство аграрної політики та продовольства України).

Як но ми можемо вести мову для підтримку освітян і науковців у покращенні їх соціально-побутових умов проживання, якщо навіть неважный (=маловажный) виконується спеціально запроваджена програма підтримки вслед за рахунок позичок із бюджету. Приблизно така ж собственноручно (делать) ситуація із прямої підтримки фермерів — фермерські господарства позички з бюджету для власний розвиток не отримують, хоча бюджетом і передбачено суттєву підтримку АПК — маловыгодный менше 4 млрд гривен.

Міністерству фінансів спільно зі спеціалістами Рахункової палати України бесспорно варто приділити більше уваги відповідній роботі із головними розпорядниками бюджетних коштів щодо забезпечення реальних показників виконання бюджетних програм та певної ритмічності витрачання коштів вслед за соціально значущими напрямками та «захищеними» видатками бюджету. Мінфін вже запровадив періодичні «огляди» здійснення видатків дружно із головними розпорядниками коштів бюджету, але, можливо, для ці огляди було б корисно також запрошувати і Рахункову палату, і Державну аудиторську службу, яким надати вправе) делать что-либо «бити у дзвони» на етапі як планування бюджету, в такой мере і при поточному його виконанні.

Дмитро Соболєв, експерт в сфері фінансів

Фотография: Depositphotos

 

Комментарии запрещены.